Tuesday 15 March 2016

MAS Vs MAB


Urusan kerja ke Kuching baru-baru ini telah memberi kesempatan kepada saya untuk merasai pengalaman terbang bersama Malaysia Airlines Berhad (MAB) setelah agak lama tidak terbang selepas diterajui oleh CEO mat saleh.

Penerbangan pertama saya bersama Malaysia Airline System adalah kira-kira 31 tahun yang lalu tatkala saya baru berusia 17 tahun. Penerbangan ke Sydney, Australia bersama pesawat yang paling canggih pada masa itu Boeing 747 double deck. Sesungguhnya MAS merupakan penerbangan yang sangat mesra penumpang dan membuatkan saya seorang anak kampung yang pertama kali menaikinya merasa sangat selesa dan selamat.

Masih tergambar layanan mesra, makanan yang enak sungguhpun hanya berada di kelas ekonomi. Penerbangan pulang pula kira-kira setahun selepas itu dan MAS masih lagi memberi perkhidmatan yang tidak ada tolok bandingnya.

Masa beredar dan saya berkesempatan merasai pengalaman terbang dengan pelbagai syarikat penerbangan lain di dunia namun MAS tetap di hati sungguhpun dibelenggu dengan pelbagai masalah kewangan dan kejadian kehilangan dan ditembak jatuh.

Apa yang memusykilkan saya adalah kerugian yang dicatatkan tidak setimpal jika dilihat secara mata kasar akan sambutan orang ramai terhadap syarikat ini. Penerbangan dalam negeri biasanya penuh walaupun bersaing dengan syarikat tambang murah yang lain dan destinasi ke luar negara juga tidak kurang ramai penumpang. Mungkin ada faktor lain yang menyumbang kepada kerugian tersebut.

Pengalaman ke Kuching baru-baru ini telah membuka tanggapan baru saya terhadap MAS, opppps MAB - Malaysia Airlines Berhad. Sebagai sebuah syarikat penerbangan full service, makanan yang dihidangkan sangat-sangat menghampakan.

"Encik nak nasi goreng kambing atau mutabak?" soal pramugara.

Untuk penerbangan petang itu saya memilih nasi goreng kambing dan rakan sebelah saya memilih murtabak. Aduhhhh bila dibuka saja bekas nasi goreng itu jelas sekali ia nasi goreng biasa dangan hirisan (saya andaikan abuk daging) daging kambing yang sangat kecil dan mungkin memerlukan kanta untuk melihatnya.

Saya tidak menyalahkan pramugara tersebut kerana beliau hanya sekadar menghidangkan sahaja. Masalahnya sudah tentu dari syarikat sendiri dan juga syarikat pembekal makanan. Secara tidak langsung ia telah menjatuhkan imej syarikat penerbangan yang satu waktu dulu sangat teliti tentang makanan yang disajikan.

Nasi goreng itu datang bersama sebungkus kacang tanah goreng dan sekeping biskut. Begitu juga kepingan murtabak yang disajikan. Kalau dibanding dengan syarikat baru Rayani Air jelas Rayani mendahului di dalam kualiti makanan yang dihidangkan.

Begitu juga hidangan dari Kuching ke Kuala Lumpur; penerbangan lewat malam menghidangkan sandwich telor mayonise dan sandwich hirisan ayam, ia datang bersama sekeping kek span dan kacang tanah goreng.

Jelas sekali inilah yang telah dilakukan oleh MAB di bawah tangan orang asing.... Secara tak langsung ia boleh membuat penumpang setia penerbangan negara beralih ke penerbangan baru yang lebih berkualiti. Cara yang terbaik untuk menjimatkan kos mungkin dengan down grade tempat bermalam crew dari hotel 5 bintang ke 3 bintang atau pun dengan menyediakan satu jenis main menu yang berkualiti untuk penumpang bahi setiap set dan hapuskan hidangan sampingan seperti kek,biskut atau kacang goreng.

Majalah Going Places masih tersedia untuk penumpang - (menggantikan Wings of Gold suatu masa dulu)

Pengalaman terbaharu bersama MAB memang di luar jangkaan, mujur kekurangan itu dapat diseimbangkan dengan layanan mesra yang tetap tidak berubah dari pramugara dan pramugari MAS oppps MAB.

Kembalikan kegemilangan Malaysia Airlines.



1 comment:

  1. setuju, rasa amat selesa dan selamat sbg penumpang yg pertama kali menaiki kapal terbang =)

    ReplyDelete