Wednesday 16 March 2016

Tips Memilih Hotel

Ramai  yang beranggapan menginap di hotel adalah perkara yang membazir. Ramai yang lebih gemar menumpang di rumah kawan atau saudara mara bila bercuti atau mempunyai urusan kerja di luar kawasan.

Mungkin ada kebenarannya tetapi menginap di hotel sebenarnya memberi lebih kebebasan dan ketenangan mental bergantung kepada pilihan hotel masing-masing.

Yang paling penting apabila membuat pemilihan hotel ialah kelas hotel itu sendiri. Hotel 1 bintang sudah pasti berbeza daripada hotel bertaraf 5 atau 6 bintang . Ini adalah kerana perkhidmatan dan layanannya adalah berbeza.

Apa yang anda perlukan akan menentukan harga untuk sesuatu hotel yang dipilih sebagai contoh perkhidmatan gym, kolam renang, business centre, restoran,spa dan sebagainya.

Kolam renang di Eco Tree Hotel, Melaka
Sungguh pun begitu, terdapat tips mudah yang boleh anda gunakan apabila membuat pemilihan hotel bagi memastikan setiap sen yang dikeluarkan itu berbaloi.

Bilik penginapan dan sarapan dari RM130 di Eco Tree Hotel, Melaka
  1. Pastikan perkhidmatan yang anda inginkan dengan membuat saringan apabila menggunakan enjin pencari hotel seperti Trivago, Hotel Combined, Agoda, Trip Advisor, Booking dan sebagainya.
  2. Bandingkan dengan sekurang-kurangnya 3 enjin pencari hotel kerana sungguh pun enjin pencari hotel seperti Trivago dikatakan membandingkan lebih daripada 200 laman sesawang hotel, adalah bijak melayari enjin pencari hotel yang lain ataupun laman sesawang hotel yang anda minati secara berasingan
  3. Pastikan harga telah termasuk cukai-cukai yang terbabit – (Agoda mobile apps memaparkan What You See, What You Get bagi hotel-hotel yang anda pilih. Bermaksud harga yang ditunjukan ,merupakan harga bersih atau nett price sesuatu bilik.)
  4. Cari hotel yang baru – kerana hotel yang baru lebih selesa dan pastinya layanan lebih bagus kerana mereka cuba menarik lebih ramai pelanggan ke hotel mereka.
  5. Soft Opening promotion – Hotel-hotel yang baru dibuka biasanya memberi potongan yang banyak sabagai daya penarik untuk pelanggan mencuba hotel mereka
  6. Sarapan pagi – pastikan harga bilik termasuk sarapan pagi kerana ia dapat memberi penjimatan dan keselesaan tanpa perlu tercari-cari tempat untuk minum pagi (kecuali anda bercadang untuk sarapan pagi di luar)
  7. Sekiranya mempunyai budget yang lebih di hotel 4-5 bintang pilihlah Club Room kerana ia menawarkan sarapan pagi dan juga pre dinner cocktail bagi sesetengah orang ia umpama makan malam selain free flow minuman ringan, jus serta minuman panas dari pagi ke malam.
  8. Jika membawa anak-anak di bawah umur cuba cari hotel yang menawarkan pekej kids eat FREE.  Kalau tidak silap Holiday Inn ada menawarkan pekej ini.
  9. Elak menginap pada hujung minggu kerana kebanyakan hotel mengenakan surcaj untuk penginapan pada hari Jumaat dan Sabtu, cuti umum dan cuti sekolah.
  10. Tempahlah bilik hotel anda seawal yang boleh kerana kebanyakan hotel memberi potongan yang besar kepada tempahan awal atau early bird.
  11. Menempah pekej kapalterbang beserta tempat penginapan juga memberi potong yang besar. Cuba layari Malindo Air Flight+Hotel package.
  12. Pilihlah family room sekira menginap bersama anak-anak kerana ianya lebih murah berbanding menempah 2 bilik berasingan.
Holiday Inn.... Kanak-kanak menginap dan makan percuma

Club lounge untuk Club Room Le Meridien KK
Ini merupakan sebahagian yang anda boleh lakukan sekiranya anda ingin menginap di hotel dan bagi memastikan setiap sen yang anda belanjakan memberi pulangan yang sebaiknya.

Sekiranya budget bukan halangan pasti sahaja anda boleh memilih mana-mana rangkaian hotel antarabangsa untuk penginapan anda di masa hadapan. Tetapi di dalam kegawatan ekonomi negara sekarang membuat pemilihan yang bijak pasti memberi penjimatan yang besar.

Pictures belong to respective sites.




No comments:

Post a Comment