Monday 4 April 2016

Salahkah Wardina Menghentam Pemilik Tudung FAREEDA?



Sehari dua ini kisah Mawar tuan punya produk tudung FAREEDA hangat diperkatakan di alam maya. Malah Fizo Omar suami kepada Mawar turut sama terpalit akibat kutukan netizen. Ia menjadi hangat ekoran klip video orang ramai bersesak-sesak menyerbu butik tudung FAREEDA yang telah diviralkan.

Pelbagai lapisan masyarakat tumpang semangkuk menyindir dan menghentam pasangan ini gara-gara video tersebut. Di dalam video tersebut kelihatan pelanggan lelaki dan perempuan berebut-rebut sambil menjerit-jerit dalam keadaan kelam kabut untuk mendapatkan tudung terbaharu FAREEDA.

Wardina yang sering muncul dengan pelbagai buah fikiran dan pendapat itu tidak melepaskan peluang untuk sama-sama menyuarakan isi hati beliau.

Beliau dengan tegas menasihati pemilik tudung FAREEDA  agar tidak melayan para pelanggan umpama lembu kerana membiarkan mereka bersesak-sesak  dan dan berebut-rebut untuk mendapatkan tudung terbaharu FAREEDA. Malah Wardina mencadangkan beberapa cara bagi memastikan perkara yang sama tidak berulang lagi.

Melihat kepada situasi yang berlaku kedua-dua pihak sebenarnya harus bertindak dengan rasional dan penuh tanggungjawab. Di sinilah etika berkomunikasi di alam maya memainkan peranan yang penting. Tidak menafikan hak untuk bersuara setiap orang tetapi adab menyuarakan pendapat masing-masing merupakan kunci kepada keharmonian di alam maya.

Pihak FAREEDA contohnya haruslah mengambil iktibar dari apa yang berlaku dan jika perlu memohon maaf kepada pelanggan dan juga netizen keseluruhannya. Sungguhpun apa yang berlaku bukanlah atas kemahuan mereka tetapi adalah sesuatu yang mulia atau noble thing to do. Bak kata pepatah; ikut resmi padi, makin tunduk makin berisi. Pihak FAREEDA tidak rugi apa-apa pun sekiranya mengakui kesilapan mereka malah ia dapat mengukuhkan lagi kepercayaan orang ramai terhadap jenama FAREEDA.

Staf yang mengendali akaun laman sosial FAREEDA  harus dilatih agar tidak cepat sentap dengan pelbagai komen yang diberi sebaiknya menerima teguran dengan fikiran terbuka. Perbuatan berbalas-balas kenyataan di laman sosial sebenarnya mendatangkan lebih banyak keburukan daripada kebaikan. Setiap respon yang dimuat naik melambangkan mentaliti dan pemikiran kita. Oleh itu fikirlah berkali-kali sebelum memuatnaik sesuatu respon kerana kita bertanggungjawab ke atas setiap apa yang kita pos di alam maya. Terlajak perahu boleh di undur, terlajak kata rosak binasa.

Berbalik kepada Wardina dan pengkritik-pengkritik yang lain, adalah hak masing-masing sebagai masyarakat umum untuk mengutarakan pendapat. Sungguhpun begitu pemilihan ayat dan perkataan yang digunakan patut  diberi perhatian kerana sebaik-baiknya janganlah kata-kata nasihat kita boleh menyakiti hati dan menyinggung pihak yang lain.

Menggunakan perkataan yang lembut dan beradab bukan sahaja menyerlahkan budipekerti yang luhur malah mencerminkan keimanan yang tinggi. Bukankah Islam itu cantik? Oleh yang demikian, berkomunikasilah di alam maya seolah-oleh kita berkomunikasi secara bersemuka di alam reality. Malah tidak rugi kita nasihat menasihati serta merendah diri; kerana ular yang menyusur akar tidak akan hilang bisanya.

Gambar dari http://www.harianblogger.com/2016/04/kes-viral-tudung-fareeda-kepada-fizo.html

No comments:

Post a Comment