Tuesday 9 August 2016

Memulakan Agensi Pelancungan Dari Rumah


Saya pernah terfikir mempunyai sebuah agensi pelancongan adalah satu perkara yang hebat. Bagi saya , industri ini memberi peluang kepada  kita untuk melancung dan menginap di pelbagai tempat.

Tetapi tanggapan saya terhadap industri ini berubah setelah bertemu dengan kawan lama saya baru-baru ini yang menjalankan perkhidmatan pelancongan selama hampir 15 tahun. Sebuah agensi pelancongan konvensional tidak  lagi seperti apa yang saya gambarkan.

Beliau memberitahu bahawa semua jenis perniagaan kini sedang bergerak ke hadapan ke arah teknologi maklumat iaitu Internet. Mereka yang mengabaikan kuasa Internet akan ketinggalan.

Beliau juga berkata bahawa tiada istilah  pelanggan yang setia pada masa kini kerana pelanggan mempunyai begitu banyak pilihan dan mereka akan sentiasa pergi ke tempat lain yang menawarkan kadar yang lebih murah.

Sangat jarang orang pergi ke agensi pelancongan untuk menempah bilik hotel, tiket penerbangan atau pakej pelancongan lagi pada masa kini.  Malah orang ramai telah mula melakukan DIY untuk kerja-kerja umrah mereka sendiri.

Tiada siapa yang memerlukan ejen pelancongan untuk tempahan bilik hotel apabila mereka boleh membuat tempahan sendiri di Agoda, Trivago, Booking.com, Hotel Combined dan sebagainya.

Tiada siapa yang memerlukan ejen pelancongan untuk menempah tiket penerbangan apabila mereka boleh menempah tiket secara dalam talian dengan harga yang lebih murah di Internet?

Kayak dan Wego contohnya membolehkan orang ramai untuk mencari tiket penerbangan murah dan membandingkan pelbagai kadar syarikat penerbangan pada satu masa.

Terdapat juga syarikat-syarikat dalam talian yang menawarkan pengembaraan dan percutian mewah  untuk dipilih dan ia adalah lebih murah berbanding dengan apa yang ditawarkan oleh agensi-agensi pelancongan konvensional.

Bagaimanakah mereka melakukannya? Sudah pasti mereka mesti mempunyai perundingan awal dengan hotel-hotel dan resort-resort tersebut bagi mendapat harga terbaik, dan sebagai balasan menyalurkan bilangan pelanggan yang ramai kepada mereka.

Dengan menyertai syarikat percutian begini, mereka dapat menyalurkan keuntungan yang sepatutnya dibayar kepada agensi-agensi pelancongan dengan mengagihkan diskaun yang besar kepada ahli-ahli mereka.


Sebuah syarikat global baru Hodo Global contohnya menawarkan kadar bilik penginapan paling murah di Internet. Enjin penempahannya yang dinamakan Tripspin akan dilancarkan Ogos ini dan menawarkan sekurang-kurangnya 8 daripada 10 hotel dengan harga paling murah berbanding pesaing yang lain.

Siapa yang tidak mahu tinggal di hotel mewah dengan kadar yang lebih murah? Penjimatan boleh digunakan untuk membeli makanan dan cenderamata semasa bercuti.

Sebagai ahli Hodo Global anda bagaikan mempunyai sebuah ejensi pelancungan dalam talian sendiri di rumah. Dengan mempromosikan link Hodo di kalangan rakan media sosial anda seperti di Facebook atau Instagram ataupun kumpulan WhatsApp anda, membolehkan mereka mendapat diskaun hebat sama seperti anda. Apabila mereka menempah melaluip autan anda, anda akan mendapat ganjaran.

Hodo Global juga menawarkan lawatan, pelayaran, tiket penerbangan dan kereta sewa yang menawarkan diskaun kepada orang awam dalam talian. Selain daripada itu, ahli Hodo Global akan diberi Tawaran Dalaman (Insider Deals) yang sangat murah yang boleh digunakan untuk percutian seterusnya atau menjualnya kepada bukan ahli.

Bayangkan memiliki portal yang sama dengan Agoda, Booking, Expedia dan Trivago anda sendiri. Dan apabila orang menempah bilik mereka, anda akan mendapat bayaran. Apabila rakan-rakan anda dan ahli keluarga mahu menyertai anda, anda juga akan mendapat bayaran. Sebagai ahli anda boleh mengambil kesempatan itu dengan membayar hanya sebahagian kecil daripada bajet perjalanan anda untuk percutian mewah bersama keluarga dan orang yang tersayang.

HODO Global adalah perniagaan berteknologi tinggi masa depan. Setiap urusan dijalankan secara automatik. Dengan Hodo Global 'bekerja dari rumah' tidak lagi mustahil. "Ayuh jimat lebih banyak, jana pendapatan lebih banya dan melawat lebih banyak tempat."

* Pra Pendaftara PERCUMA sekarang di HODO Global

No comments:

Post a Comment